ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
سلیگمن پژوهشگر برجستهی خوشبینی میگوید: خوشبینها انتظار پیامد مثبت را دارند؛ و مسائل را قابل برطرف شدن و ویژهی یک موقعیت و ناشی از شرایط یا دیگر افراد تفسیر میکنند. آنها بهخصوص رویدادهای ناگوار را زودگذر و استثنایی میدانند نه دائمی و کلی. از طرفی بدبینها رویدادهای منفی و ناگوار را بادوام، کلی، یکپارچه و معلول عوامل درونی (مثل ناتوانی و بیعرضگی) توصیف میکنند.
اصطلاح «درماندگی آموختهشده» به این نکته اشاره دارد که فرد باور دارد که تلاشها و رفتارش بر نتیجه اثری نخواهد داشت و بیتأثیر است درواقع فرد انتظار شکست را دارد. در مقابل اصطلاح «خوشبینی آموختهشده» ب این مسئله اشاره دارد که فرد باور دارد که رفتارهای و تلاشهایش برای حل مشکلات مؤثر واقع میشود و بر نتیجه اثرگذار است، در نتیجه فرد انتظار پیروزی را دارد و برای رسیدن به آن تلاش میکند.
بدبینها تا 8 برابر بیشتر ممکن است افسرد شوند، وقتی یک اتفاق بد پیش میآید آنها بدتر عمل میکنند، در سلامت فیزیکی ضعیفتر هستند، کمتر عمر میکنند و روابط بین فردی سختتری دارند. در مطالعهای در 2009 محققان یک ارتباط متوسط بین خوشبینی و سلامت یافتند. این اندازه اثر ممکن است که متوسط به نظر آمده باشد اما ازنقطهنظر سلامت و همهگیرشناسی بسیار معنادار است.